Obrázek

Články / Závodní létání II.

Fotka

Závodní létání II.

6. 6. 2009 / Kačka

Jelikož je venku tak jak je a my jsme se  začali nudit, rozhodli jsme se odpovědět těm, co se s námi byli podívat na závodech, jak to závodění vlastně funguje...


Hurá, jsme na kopci, a to pokaždé, kdy je jen sebemenší náznak, že se dá alespoň sletět. Znáte to, naděje umírá poslední. Dnešním standartem již je, že vývozy na kopec zajišťuje organizátor, je to v rámci startovného. Po příjezdu nahoru se ihned schází task komise a začíná laborovat nad podobou kola.  Musí zvážit veškeré aspekty, jako jsou meteorologické podmínky, vývoj počasí, terén, čas, období, prostě všechno, aby navrhli co nejkvalitnější task pro daný den, který ředitel odsouhlasí a oficiálně se vypíše na tabuli.
    Co si představit pod pojmem vypsané kolo. Task komise vybere ze všech bodů v GPSce několik, ze kterých sestaví trasu. Úkolem pilota je těmito body v pořadí, v jakém jsou vypsané, v co nejkratším čase prolétnout, popřípadě dolétnout po této trase co nejdál. V ohodnocení to znamená, že když nedolétnete do cíle, počítá se Vám počet ulétnutých kilometrů. Další aspekty, které taskkomise určuje, je například druh startu. Používají se většinou tři typy. Prvním způsobem, jak odstartovat závodní pole, je takzvaný race to goal. To znamená, že je dáno startovní okno(window) a čas vzdušného startu. Okno slouží k bezpečnému odstartování všech pilotů do vzduchu. Čas otevření vzdušného času velmi záleží na charakteru terénu. Bývá otevřen cca půl až hodinu po otevření okna. Určuje ho taskkomise a snaží se aby všichni piloti měli možnost odstartovat a nabrat dobrou startovní pozici. V momeňtě otevření vzdušného startu se všichni piloti můžou vydat na trať. Závod začíná v jednu chvíli, proto vyhrává ten, kdo je v cíli první. Další metodou odstartování je elapse time nebo jinak řečeno speed run. To pro závodníka znamená, že má dané startovní okno, ve kterém musí odstartovat a pak letí na trať, kdy chce. Čas se mu počítá individuálně od chvíle, kdy protne virtuální vzdušnou startovní kružnici, která je dána. Vítěz se zjistí až po vyhodnocení jednotlivých tracklogů, kdy se ukáže, kdo trať ulétl nejrychleji. Může to být i člověk, který do cílové pásky dolétl jako poslední. Posledním používaným startem, i když již méně často, je takzvaný clock start. Je to alternativa elipse timu, jen s drobným rozdílem, že pilot nemůže na start kdykoli, ale má daných třeba pět „bran“ 10-30 minut po sobě, ze kterých si může vybrat a jednou z nich vyletět na trať. Takže je 5 možností, kdy se pilotovi může začít počítat čas.
     A pak už každý jen letí za šipkou, se skupinkou či s mozkem ve snaze ulétnout co nejlepší výsledek. Na sletěnou v cíli.

Pokračování příště...


TOPlist